donderdag 1 oktober 2009

Hoes aandrijfas vervangen.

Zoals bekend (?) heb ik voor dagelijks gebruik/winterauto een Peugeotje 205. Zeker nu de Corvette dit jaar niet uit de stalling geweest is heeft ie ook deze zomer weer goed dienst gedaan.

Wilde voor de APK effe nieuwe remblokken monteren maar trof daarbij 2 lekke aandrijfas (homokineet) hoezen aan. Vooral links was ie al écht kapot.
Dus; werk aan de winkel.


Nou is het vervangen van die hoezen eigenlijk niet zelf te doen. Je zou de homokineet (scharnierende verbinding) uit elkaar of van de aandrijfas af moeten halen omdat de enge kraag van de nieuwe hoes kleiner is dan de (dikke) homokineet

Wist dat Jos vaker een originele nieuwe stofhoes in de lengte doormidden sneed, om de as achter de homokineet vouwde en dan netjes dichtlijmde. Dit gaat echter alleen als je écht vetvrij kunt werken; bijna onmogelijk in de omgeving van een openliggende homokineet (zit volgepakt met vet; heel VET vet..) Deze optie leek me dus niet handig om zelf uit te voeren.


Op internet gezocht naar een geschiktere werkwijze en al gauw bleken er universele hoezen te zijn die je zó ver op kon rekken dat ze over de dikke homokineet gingen. Eén nadeel; daarvoor heb je een speciale hoezen-spreider nodig en die zijn duur.
Bij toeval trof ik een melding aan van een hobby-monteur die een goedkope, werkbare oplossing bedacht had.
Die oplossing; speelgoed pillonnen.


Dus ik universeelhoezen gehaald bij de automaterialenzaak waar een toevallig aanwezige monteur vertelde dat zelfs met een originele spreider het nog zwaar werk was om de hoezen te monteren. Dát had ik nodig; extra motivatie om het ánders te doen :o)
Een (buur)vrouw, toevallig ook daar in de zaak, bood me zo'n spreider te leen aan als het nodig was; makkelijk om zo'n aanbod achter de hand te heben maar ik wilde persé laten zien dat ik het ook zonder speciaal gereedschap kon.....
Dus; ook effe langs Inter-Toys; setje pilonnen halen (6 voor 5 euro).

Hierboven zie je hoe krap de kleine aansluiting is; heeft precies de dikte van de aandrijfas. De dikke kant sluit na montage aan op de dikke homokineet. De pilon heb ik al op maat gezaagd/gesneden.

Eerste stap; pilon GOED invetten met vaseline. Dan smalle aansluiting oprekken.


Dan hoes op pilon duwen.


Vereiste al flink wat kracht omdat het rubber uiteraard weer omhoog wilde schuiven.


Hieronder heb ik de pilon nét over de homokineet gezet. Het bleek noodzakelijk om met beide handen uit alle macht te duwen om de hoes over het dikke deel van de pilon te krijgen. het feit dat de homokineet ook nog vrij scharniert maakt een en ander nog moeilijker.


Ik had Mieke gevraagd fotoos te maken; zoals te verwachten meldde ze precies op het moment dat de hoes van de pilon zou floepen; "hij doet het niet....." :o) .......jammer dus.
Maarrrr.. het was gelukt; de hoes was niet gescheurd en zat nu áchter de homokineet op de aandrijfas.

Om een idee te geven hoe dun de as (en dus ook de hoes) zijn en hoe dik de homokineet waar ie overheen ging; zie onder.


Hierna kon ik de hoes op maat snijden; het dikste deel bestaat uit 3 maten aansluitringen waarvan ik de 2 grootste af kon snijden zodat de hoes goed aansloot op de homokineet. Daarna nieuw vet in de homokineet proppen, klembandjes aan beide kanten van de hoes en alles weer in elkaar zetten.
Hoewel we in de loop der jaren al veel sleutel-klussen geklaard hebben was ik best trots op mezelf dat ik het met deze speelgoedpilonnen gefixt had.

4 opmerkingen:

Alain zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

Goeie tip, ik moet binnenkort ook deze reparatie gaan uitvoeren, bij mijn Daihatsu Cuore. Ik hoop dat ik aan deze informatie wat ga hebben. Op naar de Intertoys dus!

Groeten,

Alain Kolle

pepijnlijsten zei

Erg handige tip! Ik ga dit voor mezelf proberen, bespaart je echt veel geld. Een pylonnetje heb ik thuis ook nog wel liggen, want zo'n ashoes spreider loopt al gauw tegen de 100 euro. Als het niet werkt moet ik misschien alsnog naar mijn autogarage gaan om deze te laten repareren maar dan heb ik in ieder geval een poging gewaagd en weet ik dat het 100% goed gebeurt.

Gr. Pepijn Lijsten

Norbie zei

Ik heb dezelfde manier gebruikt, en de buitenzijde van de hoes ontvet met afwasmiddel, zodat je niet meer weg glijd....
het is gelukt! bedankt voor de tip.
Ik heb niks afgeknipt van de universele ashoes. de buitenste ring paste precies met wat moeite.
Is nu dus langer, maar hopen dat het goed gaat.